FŐTENGELY
Mi az a főtengely és hogyan működik?
Nagy valószínűséggel minden autóvezető számára ismerős fogalom a főtengely. Jó esetben nem azért, mert már javítani kellett. De ez a helyzet is előfordulhat, hiszen egy forgó-kopó alkatrészről beszélünk. Mit is jelent ez?
A főtengely az autó motorjának egy része. Ezt egy dugattyús csoport hajtja, és feladata a nyomaték átvitele a lendkerékre, és kissé lerövidítve a folyamatot, a forgás átkerül a hajtókerekek tengelyeire.
Nézzük meg a működését röviden. A motor hengerében levegő-üzemanyag keverék meggyullad. A keletkezett energia kitolja a dugattyút. Ez elindítja a főtengely forgattyújához csatlakoztatott hajtórudat. Ez a rész állandó forgó mozgást végez a főtengely tengelye körül.
Ebben a pillanatban a tengely ellenkező részén elhelyezkedő másik rész ellentétes irányban mozog, és a következő dugattyút a hengerbe engedi. Mindezek ciklikus mozgása egy egyenletes elforduláshoz vezet. Minden motormechanizmus a főtengely forgásától függ.
Úgy van megtervezve, hogy mindenféle mozgás átalakítására képes legyen. Nagyon fontos, precíz működésű alkatrész, ami nélkül a jármű mozgásképtelen lenne.
Milyen anyagokból készül a főtengely és hol található?
Tekintettel arra, hogy ez az alkatrész folyamatosan nagy terhelésnek van kitéve, nagy szilárdságúnak és merevnek kell lennie. Erre tekintettel a gyártásához acélt, vagy gömbgrafitos vasat használnak alapanyagként.
A motor alsó részében van elhelyezve, közvetlenül az olajteknő felett. A részei a következők:
- – a fő tengely (ez egy tartó rész, amelyen a motor forgattyúházának fő csapágya helyezkedik el),
- – hajtórúd, ütközők a hajtórudakhoz,
- – pofák
- – toe (ez egy kimeneti rész, amelyen a gázelosztó mechanizmus vagy időzítés meghajtó tárcsa kerül rögzítésre),
- – szár (ez a tengely ellentétes része, ehhez csatlakozik a lendkerék, ami meghajtja a sebességváltó fogaskerekeit)
- – ellensúlyok (szerepük az egyensúly fenntartása a dugattyús csoport oda-vissza mozgásai során, valamint a centrifugális erőterhelések eltávolítása)
Új, vagy utángyártott?
Ez egy nagyon aktuális kérdés. Sokan vannak, akik mindenképpen csak új alkatrészt hajlandóak berakni az autójukba. Természetesen tiszteletben tartva az ő kívánságukat, kínálatunkban megtalálhatóak az új főtengelyek is.
Sajnos, mint minden alkatrész, úgy ez is meghibásodhat. Annak ellenére, hogy tartós fémből készül, az állandó terhelés és a folyamatos mozgás miatt erre számítani kell. És akkor még nem is beszéltünk a motor működése során keletkező több száz fokos hőmérsékletről, ami szintén erős igénybevételt jelent. Így aztán eljön az idő, amikor ennek a cseréje szükségessé válik. Ekkor kell a döntést meghozni, hogy melyik lehetőséget válasszuk.
Amint azt írtuk korábban, új darabok is vannak a kínálatunkban. De mi szem előtt tartjuk azt is, hogy nem mindenki tudja megfizetni egy új alkatrész árát, így lehetőséget adunk új, bontott vagy utángyártott főtengely vásárlására is. Ezek a darabok tökéletesen működnek, nem kell attól tartani, hogy az autó megáll az út szélén.
Végezetül szeretnénk mindenki figyelmét felhívni, hogy a főtengely állapotának ellenőrzése is elengedhetetlen. Mindenképpen tartsák ezt szem előtt, és ha probléma van az alkatrésszel, keressenek bennünket, hogy autójuk tökéletes állapotban, biztonságosan járja az utakat.