HENGERFEJ
Mi a hengerfej és mi a szerepe a motorban?
A hengerfej egy tulajdonképpen egy fedél, ami lezárja a hengerblokkot, és védi azt a külső hatásoktól. Anyagát tekintve általában alumíniumötvözetből vagy ötvözött öntöttvasból készül.
A hengerfej belső felülete egy tökéletesen sima felület, ami már önmagában is fémjelzi ennek az alkatrésznek a jelentőségét. Ahhoz, hogy megbízhatóan csatlakozzon a hengerblokkhoz, a hengerfej alsó része kiséé ki van bővítve.
Elmondható, hogy a hengerfej a dízelöntés legkomplexebb szerkezete. Ennek az alkatrésznek a fő funkciója a henger tömítése.
Sokan tartanak a hengerfej meghibásodásától
Igen, ez tény. A legtöbb autós valóban fél attól, hogy egyszer a járműve használati ideje alatt hengerfejes lesz a kocsija. De vajon mit is jelent ez pontosan, és hogyan lehet ezt észrevenni? Erről majd a későbbiekben bővebben szót ejtünk.
Az viszont egy valós dolog, hogy egy motor esetében a hengerfej okozhatja a legtöbb problémát. Ahogy már említettük, hogy zömében alumíniumból gyártják, és a motor felső részéhez, a motorblokktól egy tömítéssel elválasztva és csavarokkal összekapcsolva szerelik be.
Ez egy olyan alkatrész, ami nélkülözhetetlen a motor megfelelő üzemeléséhez, hiszen ott található a szelepektől a vezérműtengelyig minden olyan alkatrész, ami védelmet igényel. És akkor a hűtő és kenő funkciót ellátó motorolaj- és hűtővíz-vezető csatornákról nem is beszéltünk. Vigyázni kell rá, mert akár egy nem szakszerűen elvégzett hűtőfolyadék vagy olajcsere is tönkre teheti. De sokat árthat a hidegüzemben való terhelés is, amire sajnos sokan nem igazán figyelnek. Ez azért okozhat gondot, mert ahogy már említettük, alumíniumból készül. Ez okozza, hogy a hengerfej extrém módon érzékeny a terhelésre. Így a hidegüzemben adott erős gázfröccsök és az extrém nyomás, ami a tökéletlen égés következtében jön létre, bizony hatással van a hengerekre. És az anyagából, vastagságából következően nyilván a hengerfej fog sérülni és nem a masszív anyagú hengerfal.
De nézzük, hogy mi történik, ha meghibásodik?
Nagyon sok kellemetlenséget okozhat egy ilyen meghibásodás. Itt, most nem is fogunk kitérni valamennyi okozatra, csak a főbb problémákra fókuszálunk.
- – az olaj bejuthat a hűtőrendszerbe,
- – a fagyálló folyadék is bejuthat a kenőrendszerbe,
- – ha a hűtőfolyadék szivárog, bejuthat akár az égéstérbe is,
- – az égéstérből származó kipufogógázok is bejuthatnak a hűtőrendszerbe,
- – de a kipufogógázok bejuthatnak egyik hengerből a másikba, vagy távozhatnak a blokk fején lévő repedésen keresztül.
Miből észlelhetjük a hibát?
Az alábbiakban adunk egy rövid összefoglalót pontokba szedve, hogy a meghibásodást milyen tünetek jelzik, és milyen jelekből vehetjük észre, hogy baj van.
- – Fehéres-szürkés a kipufogófüst, ami különösen meleg újraindításnál jelentkezik. Ez a jelenség arra utal, hogy hűtőfolyadék került az égéstérbe.
- – Meghibásodásra utalhat az is, ha csak nagyon nehezen, többszöri próbálkozásra indul be a motor, és akkor is csak 2-3 hengerrel. Ez is a hűtővíz bejutására utaló jel.
- – Tünet lehet, ha egymás után többször, túl gyakran meghibásodik a gyújtógyertya, különösen, ha ez mindig ugyanannál a hengernél fordul elő.
- – Ha egymás után több alkalommal is felforrt a hűtővíz.
- – Ha barnás-fehéres, emulziós motorolaj látható a nívópálcán. Ez azt jelenti, hogy a motorolajhoz hűtőfolyadék keveredik az olajtérben. Erre utaló jel lehet a motorteljesítmény gyengülése is.
Ha bármilyen probléma adódik, gépműhelyünk vállalja a megvásárolt új hengerfejekbe a régi belső komplett átrakását – mindezt nagyon rövid határidővel, akár 1-2 óra alatt –, illetve vállaljuk a hengerfejek síkolását, nyomáspróbáját, valamint a szelepek cseréjét. A szükséges alkatrészeket azonnal, raktárról tudjuk biztosítani