Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Hőség, dugó, motorkár – amikor a hengerfej nem bírja tovább

A hengerfej nem bírja sokáig – mit tesz a hőség a motorral?

A nyári forróság alatt a motorok is megszenvedik a hőhullámokat. Ha a külső hőmérséklet 35 fok fölé emelkedik, a motortérben akár 100 fok feletti értékek is kialakulhatnak. Ebben a környezetben a hengerfej az egyik legérzékenyebb pont, hiszen közvetlenül részt vesz az égésfolyamatokban, és a hűtőrendszer hibái esetén hamar károsodhat.

A túlmelegedés hatására a hengerfej anyaga kitágul, és a szelepfészkek, tömítések elveszíthetik tökéletes illeszkedésüket. A hajszálrepedések szinte észrevétlenül keletkeznek, de a hűtőfolyadék szivárgása vagy az olajjal való keveredés már komoly figyelmeztető jel. Ha ilyenkor nem történik beavatkozás, az alkatrész deformálódik, a motor teljesítménye látványosan csökken, majd végül meg is állhat.

Fontos megérteni, hogy a hengerfej túlmelegedése nem kizárólag hosszú utak során fordul elő. Egy városi dugóban, hibás ventilátor vagy elromlott termosztát mellett is pillanatok alatt megtörténhet. A karbantartott hűtőrendszer és a rendszeres ellenőrzés életet ment – legalábbis a motornak biztosan.

Hőség, dugó, motorkár – amikor a hengerfej nem bírja tovább - formex.hu

Álló autó, álló levegő, álló víz – a hengerfej legnagyobb ellenségei

Sokan úgy gondolják, hogy a motor túlmelegedése csak nagy sebességnél vagy hosszú távú utakon fordulhat elő. Valójában a leggyakoribb hőterheléses problémák éppen akkor jelentkeznek, amikor az autó áll. Városi dugókban, piros lámpáknál vagy sorompónál várakozva a hűtőrendszer egy része kényszerített légáramlás nélkül marad, és a motor hője gyorsan felszökik. Ha ehhez hozzájön egy hibás ventilátor, gyenge hűtőfolyadék, vagy rosszul záródó termosztát, a hengerfej perceken belül veszélybe kerül.

A motorban felgyülemlett hő feszültséget okoz az anyagokban, ami hosszabb távon deformációhoz vagy repedésekhez vezet. A hengerfej tömítése ilyenkor elveszíti szigetelőképességét, és elkezd keveredni az olaj és a víz. A hiba gyakran alattomosan alakul ki, és mire észlelhető jelei vannak – fehéres füst, nehéz indítás, túlmelegedés –, a hengerfej már komoly károsodást szenvedett.

Éppen ezért minden nyári szezon előtt érdemes átvizsgáltatni a hűtőrendszert, mielőtt a hőség valóban bajt csinál.

Mit tehetsz, hogy elkerüld a forró összeomlást?

A nyári motorkárosodások többsége megelőzhető lenne néhány egyszerű, mégis gyakran elfelejtett ellenőrzéssel. A legfontosabb teendő a hűtőrendszer állapotának felmérése. Ellenőrizni kell a hűtőfolyadék szintjét, minőségét, és nem árt, ha a hűtőradiátor is át van mosva, portól, szennyeződéstől mentesen. A hűtőventilátor működését szintén ajánlott tesztelni, mert ha csak egy kábel lazul meg vagy a termosztát hibásan jelez, a rendszer nem lép működésbe időben.

A vezetési stíluson is érdemes változtatni. Ha hosszabb ideig állsz dugóban, lehetőség szerint kapcsold le a klímát, és figyeld a hőmérséklet-jelzőt. Egy enyhe kilengés még nem feltétlenül jelent bajt, de a gyors emelkedés már intő jel.

Ha a hengerfej egyszer károsodik, a javítás komoly összeget emészt fel, és hosszú javítási idővel jár. Érdemes inkább időben megelőzni a bajt. Egyetlen hőségriadó alatt elég egyetlen figyelmetlen pillanat, és a hengerfej már nem bírja tovább.