Hengerfej kisokos
Amíg nem lett hengerfejes az autóm, fogalmam sem volt róla, hogy eszik-e vagy isszák. Szerencsére jó helyre vittem a kocsimat, ahol nem csak rendbe tették a problémámat, de engem is elláttak infóval. Rögtön az első pofon, az új hengerfej ára volt, amiből gyakorlatilag egy felújított komplett motort is vehettem volna, úgyhogy alapos kivizsgálást és gondolkodási időt kértem. Mondták, hogy fel is tudják újítani, ami lényegesen olcsóbb megoldás.
A füstölés volt az első jel, amit észrevettem, aztán persze jött a teljesítmény csökkenés, végül alig-alig akart beindulni az autó. Megtudtam, hogy ennek bizony sok oka lehet. Ha sűrű füst jön a kipufogóból, a motor erőtlen, vagy fura hangok hallatszanak a motortérből és ingadozik az alapjárat, akkor nagy rá az esély, hogy a hengerfej meghibásodott. Belenéztünk az olajtartályba is. Már a sapkáján látszott a barnás hab és a nívópálcán is ugyanez volt látható. Mondta a szerelő, hogy ez azért van, mert a hűtőfolyadék keveredik a motorolajjal. Szóval több olyan jel is volt, amiket már korábban észre vehettem volna, na de nem így történt, ezért megoldást kellett találnom a hengerfej problémára.
És szerencsém volt!
Nagy szerencsém volt a motorral, annak még nem esett baja, így kérdés sem volt a továbbiakban a javítás. Örültem, hogy nem kellett újat vennem. A hengerfej javítás esetemben a hengerfej tömítés cseréjét jelentette, ami az idő előrehaladtával kopik, repedezik. Ha nagyobb lett volna a gond, akkor szükség lehetett volna síkolásra, köszörülésre, nyomáspróbára, hegesztésre, csiszolásra, fúrásra, polírozásra, repedés vizsgálatra, gátrepedés javításra, hónolásra, vonalfúrásra, stb. A felét ezeknek nem is értettem, csak örültem, hogy nem kellett fizetnem értük. Ráeszméltem, hogy mennyire fontos folyamatosan odafigyelni az autóra.
Miután visszakerült a felújított hengerfej, azt is megtudtam, hogy eleinte nem érdemes nagyon megterhelni a motort. De vajon be kell járatni? Nos, amint megtudtam, bizony nincs teljes egyetértés a szakmában. Vannak akik szerint egyáltalán nincs szükség bejáratásra. Én úgy voltam vele, hogy ártani talán nem fogok az óvatossággal, így fokozatosan terheltem az autót, ami azóta is tökéletesen működni.