Főtengely szakértő kezekben
Minden autótulajdonos abban reménykedik, hogy csupán tankolással és a kötelező műszaki vizsgákkal letudhatja a gondoskodás anyagi részét. De a kilométerek és az igénybevétel magával hozza a kopásokat, elhasználódást. Ahhoz, hogy az autónk szíve-lelke, azaz a motorja megfelelően működjön, elengedhetetlen, hogy jó állapotban legyen ez az alkatrész is. Megfelelő karbantartással gondoskodhatunk róla, hogy a működése során megfelelően konvertálja dugattyúk forgó mozgását. Mivel a teljes motornyomaték átmegy rajta, ami nem egyenletes, kialakulnak a nyomatéklengések. Ezek ellensúlyozására szolgálnak a lengéscsillapítók, mint a kettőstömegű lendkerék, vagy a főtengely lengéscsillapító. Na ezeket kell ellenőriztetni minden egyes karbantartás alkalmával, amikor szervizbe visszük az autót. A lengéscsillapítók állapota ugyanis közvetlen problémát is okozhatnak az autó megfelelő működésében, közvetve pedig kihatással vannak a főtengely állapotára, így az élettartamára is.
A főtengely-csap akkor kapja a legintenzívebb terhelést, amikor ég nincs megfelelő olajnyomás, éppen ezért a gyakori indítás-leállítás többlet teherrel súlyozza az alkatrészeket.
A leggyakoribb hibák
Amikor túlmelegszik az autó motorja, a tágulás miatt beszorulhatnak a dugattyúk és leáll a főtengely. Ez igen hamar meg tud történni, ezért olyan aggályos, ha túlmelegszik a hűtővíz. Ha pedig ez az alkatrész leáll, hatalmas igénybevétel éri a hajtórudat és a főtengelyt, ami ahhoz vezet, hogy a főtengely deformálódik. Amikor ezek után újra elindítjuk az autót, azt tapasztalhatjuk, hogy nagyobb fordulatszámon rázkódni, rezegni kezd. Ha így közlekedünk vele, azzal gyakorlatilag halálra ítéltük a motort.
Ha elvisszük szervizbe, ott speciális berendezésekkel meg tudják mérni a kiegyensúlyozottságot. Amennyiben nem találunk hibát, úgy egyensúlyozzuk ki a hengert, hogy furatokat fúrunk az ellensúlyokba.
A felújítási munkák megkezdése előtt repedéseket is keresünk a főtengelyen. Ezt UV fény mellett tesszük és ha találunk, akkor mondjuk azt, hogy ezzel már nem érdemes foglalkozni, és bele sem kezdünk a további munkálatokba, a főtengelyt cserélni kell.
A forgattyúcsapok használat közben berágódhatnak, kophatnak, ami egyenetlen felületet eredményez. Ilyenkor hiába alkalmazunk új csapágyat, nem lesznek jók az illesztési méretek. Ezt a problémát tudja orvosolni a köszörülés. Ez egy nagyon precíz, pontosságot igénylő eljárás, nem mindegy, hogy kire bízzuk a feladatot.