A hengerfej nem bírja sokáig – mit tesz a hőség a motorral?
A nyári forróság alatt a motorok is megszenvedik a hőhullámokat. Ha a külső hőmérséklet 35 fok fölé emelkedik, a motortérben akár 100 fok feletti értékek is kialakulhatnak. Ebben a környezetben a hengerfej az egyik legérzékenyebb pont, hiszen közvetlenül részt vesz az égésfolyamatokban, és a hűtőrendszer hibái esetén hamar károsodhat.
A túlmelegedés hatására a hengerfej anyaga kitágul, és a szelepfészkek, tömítések elveszíthetik tökéletes illeszkedésüket. A hajszálrepedések szinte észrevétlenül keletkeznek, de a hűtőfolyadék szivárgása vagy az olajjal való keveredés már komoly figyelmeztető jel. Ha ilyenkor nem történik beavatkozás, az alkatrész deformálódik, a motor teljesítménye látványosan csökken, majd végül meg is állhat.
Fontos megérteni, hogy a hengerfej túlmelegedése nem kizárólag hosszú utak során fordul elő. Egy városi dugóban, hibás ventilátor vagy elromlott termosztát mellett is pillanatok alatt megtörténhet. A karbantartott hűtőrendszer és a rendszeres ellenőrzés életet ment – legalábbis a motornak biztosan.

Álló autó, álló levegő, álló víz – a hengerfej legnagyobb ellenségei
Sokan úgy gondolják, hogy a motor túlmelegedése csak nagy sebességnél vagy hosszú távú utakon fordulhat elő. Valójában a leggyakoribb hőterheléses problémák éppen akkor jelentkeznek, amikor az autó áll. Városi dugókban, piros lámpáknál vagy sorompónál várakozva a hűtőrendszer egy része kényszerített légáramlás nélkül marad, és a motor hője gyorsan felszökik. Ha ehhez hozzájön egy hibás ventilátor, gyenge hűtőfolyadék, vagy rosszul záródó termosztát, a hengerfej perceken belül veszélybe kerül.
A motorban felgyülemlett hő feszültséget okoz az anyagokban, ami hosszabb távon deformációhoz vagy repedésekhez vezet. A hengerfej tömítése ilyenkor elveszíti szigetelőképességét, és elkezd keveredni az olaj és a víz. A hiba gyakran alattomosan alakul ki, és mire észlelhető jelei vannak – fehéres füst, nehéz indítás, túlmelegedés –, a hengerfej már komoly károsodást szenvedett.
Éppen ezért minden nyári szezon előtt érdemes átvizsgáltatni a hűtőrendszert, mielőtt a hőség valóban bajt csinál.
Mit tehetsz, hogy elkerüld a forró összeomlást?
A nyári motorkárosodások többsége megelőzhető lenne néhány egyszerű, mégis gyakran elfelejtett ellenőrzéssel. A legfontosabb teendő a hűtőrendszer állapotának felmérése. Ellenőrizni kell a hűtőfolyadék szintjét, minőségét, és nem árt, ha a hűtőradiátor is át van mosva, portól, szennyeződéstől mentesen. A hűtőventilátor működését szintén ajánlott tesztelni, mert ha csak egy kábel lazul meg vagy a termosztát hibásan jelez, a rendszer nem lép működésbe időben.
A vezetési stíluson is érdemes változtatni. Ha hosszabb ideig állsz dugóban, lehetőség szerint kapcsold le a klímát, és figyeld a hőmérséklet-jelzőt. Egy enyhe kilengés még nem feltétlenül jelent bajt, de a gyors emelkedés már intő jel.
Ha a hengerfej egyszer károsodik, a javítás komoly összeget emészt fel, és hosszú javítási idővel jár. Érdemes inkább időben megelőzni a bajt. Egyetlen hőségriadó alatt elég egyetlen figyelmetlen pillanat, és a hengerfej már nem bírja tovább.