Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

„Megúszhattam volna egy olajcserével” – avagy a főtengely, ami feladta a harcot

A főtengely alattomos bosszúja – egy elmaradt olajcsere története

„Csak még egy-két hét, aztán úgyis elviszem szervizbe…” – így kezdődött minden. Gábor, egy háromgyermekes apuka, már napok óta halogatta az esedékes olajcserét. A munka, az ovis ballagás, a hétvégi bevásárlás, mindig volt valami fontosabb. Aztán egy szombat reggelen furcsa kopogó hangok törtek elő a motorházból, és a családi kiruccanás helyett a legközelebbi autómentővel találkoztak.

A főtengely, a motor belsejében rejtőző, látszólag elpusztíthatatlan tengely, végül nem bírta tovább. A nem megfelelő kenés miatt a csapágyak felhevültek, a súrlódás nőtt, és a tengely kopása elképesztő módon gyorsult fel. Mire a motor leállt, már nem volt visszaút. A főtengely megsemmisült, a javítás költsége pedig bőven meghaladta volna az autó értékét.

Sokan hajlamosak azt hinni, hogy az olajcsere csak egy „jó, majd ha ráérek” típusú feladat. Pedig a tengely kenése az egyik legkritikusabb pontja a motor működésének. Az olaj nemcsak ken, hanem hűt is, ha pedig elöregszik vagy elfogy, a fém a fémmel találkozik. És ott már nincs kegyelem.

A történet nem kivételes. Gábor esete bármelyikünkkel megtörténhet. A főtengely nem jelez látványosan, nem villog figyelmeztetően a műszerfalon. De ha eljön a vég, azt nagyon drágán fogja közölni.

„Megúszhattam volna egy olajcserével” – avagy a főtengely, ami feladta a harcot - formex.hu (2)

A főtengely meghibásodás jelei, amikor még nem késő

A főtengely ritkán ad egyértelmű jelzést arról, hogy bajban van. Nem villog lámpa, nem ugrik fel az olajnyomás-mutató egyik pillanatról a másikra. Mégis, vannak olyan jelek, amelyekre érdemes odafigyelni, mert ezek már korai figyelmeztetések lehetnek.

Az első árulkodó jel a szokatlan zaj. Egy mély, tompa kopogás, ami a motor mélyéből jön, sokszor éppen terhelésváltáskor, például gyorsításkor vagy lassításkor. Ez lehet csapágykopás, amit ha időben észlelnek, még javítható. A baj akkor kezdődik, ha a zajt elnyomja a rádió, vagy egyszerűen megszokja a fül.

A másik jelet az olaj mutatja. Ha az olajszint hirtelen csökken, vagy ha az olaj feltűnően fekete és darabos, érdemes megvizsgálni, mi történik a motor belsejében. Fémreszelék az olajban? A főtengely csapágyai lehetnek a forrás.

Végül, de nem utolsósorban, az autó teljesítményének csökkenése is intő jel. Ha a motor nehezebben forog, ha „lustának” tűnik, annak oka lehet a növekvő belső súrlódás, ami a tengelyt és a hozzá kapcsolódó alkatrészeket is érintheti.

Minél hamarabb vesszük észre ezeket a jeleket, annál nagyobb az esély a javításra. A halogatás viszont szinte biztosan a főtengely végzetéhez vezet.

„Megúszhattam volna egy olajcserével” – avagy a főtengely, ami feladta a harcot - formex.hu (2)

Hogyan lehetett volna megelőzni? A szerelő tanácsai

Gábor esete után a műhelyben elhangzott egy mondat, amit a legtöbb szerelő ismer: „Ez megúszható lett volna.” És tényleg. Egy időben elvégzett olajcsere, egy figyelmesebb fül, vagy egy tavaszi átvizsgálás bőven elég lett volna ahhoz, hogy a főtengely ne menjen tönkre.

A megelőzés kulcsa az előrelátás. Nem kell hozzá különösebb műszaki tudás, csupán néhány alapszabály betartása. Az első, hogy az olajcsere ne legyen halogatott feladat. Ha a gyártó 10 ezer kilométert ír, ne próbáljuk meg kihúzni 15-ig. Az olaj szerepe nem csupán a kenés, hanem a motor hűtése és tisztán tartása is.

A második, hogy figyeljünk a hangokra. Ha az autónk másképp szól, mint szokott, az nem véletlen. Egy kopogás, csattogás, zörgés a motorból mindig valamit jelez. Nem biztos, hogy komoly a baj, de ha nem derítjük ki időben, lehet, hogy azzá válik.

Végül, évente legalább egyszer érdemes egy állapotfelmérést kérni a szervizben. Egy alaposabb átvizsgálás során a szerelők olyan jeleket is észrevesznek, amiket mi biztosan nem. A főtengely problémája sokszor nem a teljes tönkremenetellel kezdődik, hanem apró jelekkel, amiket egy rutinos szakember időben felismer.

A tanulság tehát egyszerű: amit ma megcsinálsz, az holnap nem kerül egy vagyonba. A főtengely bosszúja nem mese, hanem a valóság, de egy kis odafigyeléssel könnyedén megelőzhető.